
Historie
Mopedy Stadion Výrobce : Velo Stadion n.p. Rakovník ( 1956 -1964 ) Moped - motor s pedály V polovině padesátých let se mopedů oblíbených v celé Evropě dočkali i Českoslovenští motoristé ..... První prototyp byl hotov v létě roku 1956 a prvním typem který se vyráběl seriově se stal typ S11 ( 1957-1961). Tento 36kg vážící moped s pevným rourovým rámem , přední vidlicí odpruženou kyvnými vahadly s gumovými bloky byl vybaven motorem o obsahu 48ccm a výkonu 1.1 KW při 4250 ot/min. Zadní kolo bylo neodpružené a pohodlí zabezpečovalo sedlo se spirálovou pružinou . Moped byl vybaven nádrží na 3l směsi benzinu s olejem ( 20:1 ),byl schopný na toto množství dojet až 200 km a dosahoval rychlosti 40 km/h . Cena prodávaného stroje byla od 1900 Kčs (1957) až 1000 Kčs ( výprodej 1965 ) . Barevná provedení mopedů Stadion S11 Výhodou těchto mopedů bylo , že nebyl k jejich řízení potřebný řidičský průkaz , takže moped mohl řídit kdokoliv starší 15ti let . Logo n.p. Velo Stadion První prototyp ( podle mě osazen motorem Simson z padesátých let ) Motor používaný u typů S11 , S22 a S23 ( Jawa 50 typ 552 ) Stadion typ S11 Stadion typ S22 Tento nástupce typu S11 se vyráběl v letech 1960-1964 . Byl to typ který oproti svému předchůdci doznal mnoha výrazných zmen . Motor zůstal koncepčně stejný , ale byl u něj zvýšen výkon na 1.3 KW , trubkový rám nahradil rám z lisovaných plechů , přední světlo dostalo "kapotáž" a zadní kolo bylo odpruženo teleskopickými tlumiči . Objem nádrže vzrostla na 5.5 l paliva a rychlost na 48 km/h . Nevýhodou byla také vyšší hmotnost ( 48kg ) . Tento typ se prodával roku 1965 za 1700 Kčs . Barevná a designová provedení mopedů Stadion S22 Stadion typ S23 Posledním výrobkem Rakovnické firmy byl typ S23 . Tento typ vzhledem už více připomínal klasický motocykl a byl určen převážně na export . Od typu S22 se lišil horizontální nádrží a dvojsedlem použitým z Jawety Sport . Vyvážel se hlavně do zemí západní Evropy ( Dánsko , Holandsko - redukovaný výkon na 0.6 KW , USA - zvýšený výkon na 1.6 KW ). Z tohoto důvodu se s typem S23 v ČR moc nesetkáme , i když dá se říct že je vůbec zázrak se dnes setkat s jakýmkoliv Stadionem v běžném provozu . Barevná a designová provedení mopedů Stadion S23 Dobová reklama na Stadion S11 Pěkný video o jednom závodu :) Zdroj : Text - LegioIX Foto + tabulky -Internet Celkově se vyrobilo 356000 mopedů , z toho typu S22 bylo 240000 kusů .
rám, vidlice, pruh na nádrži, objímka nádrže
blatníky, nádrž, nosič zavazadel, stojan, kryt řetězu
červená-karmínová
bílá-slonová kost
hnědá-světlá
bílá-slonová kost
modrá-světlá
bílá-slonová kost
zelená-mentolová
bílá-slonová kost
fialová
bílá-slonová kost
rám, vidlice, kryt světlometu, kryt řetězu, nosič zavazadel, stojan, kryt řidítek
blatníky, nádrž
červená-karmínová
bílá-slonová kost
modrá-světlá
bílá-slonová kost
zelená-mentolová
bílá-slonová kost
oranžová
černá
oranžová
bílá-slonová kost
rám, vidlice, kryt světlometu, kryt řetězu, nosič zavazadel, stojan, kryt řídítek
blatníky, nádrž, zadní teleskopy
červená-karmínová
bílá-slonová kost
červená
černá
modrá-světlá
bílá-slonová kost (i nosič zavazadel, kryt řídítek)