Historie

Mopedy Stadion

 

Výrobce : Velo Stadion n.p. Rakovník ( 1956 -1964 )

 

Moped - motor s pedály

 

 

V polovině padesátých let se mopedů oblíbených v celé Evropě dočkali i Českoslovenští motoristé .....

 


První prototyp byl hotov v létě roku 1956 a prvním typem který se vyráběl seriově se stal typ S11 ( 1957-1961). Tento 36kg vážící moped s pevným rourovým rámem , přední vidlicí odpruženou kyvnými vahadly s gumovými bloky byl vybaven motorem o obsahu 48ccm a výkonu 1.1 KW při 4250 ot/min. Zadní kolo bylo neodpružené a pohodlí zabezpečovalo sedlo se spirálovou pružinou . Moped byl vybaven nádrží na 3l směsi benzinu s olejem ( 20:1 ),byl schopný na toto množství dojet až 200 km a dosahoval rychlosti 40 km/h .

Cena prodávaného stroje byla od 1900 Kčs (1957) až 1000 Kčs ( výprodej 1965 ) .

 

  Barevná provedení mopedů Stadion S11

 

rám, vidlice, pruh na nádrži, objímka nádrže blatníky, nádrž, nosič zavazadel, stojan, kryt řetězu
červená-karmínová bílá-slonová kost
hnědá-světlá bílá-slonová kost
modrá-světlá bílá-slonová kost
zelená-mentolová bílá-slonová kost
fialová bílá-slonová kost


Výhodou těchto mopedů bylo , že nebyl k jejich řízení potřebný řidičský průkaz , takže

moped mohl řídit kdokoliv starší 15ti let .


Logo n.p. Velo Stadion                                                                                                                             

 

 

 

První prototyp ( podle mě osazen motorem Simson z padesátých let )

 


 

Motor používaný u typů S11 , S22 a S23 ( Jawa 50 typ 552 )

 


 


Stadion typ S11

 

 


 

 

 

Stadion typ S22

 

 

Tento nástupce typu S11 se vyráběl v letech 1960-1964 . Byl to typ který oproti svému předchůdci doznal mnoha výrazných zmen . Motor zůstal koncepčně stejný , ale byl u něj zvýšen výkon na 1.3 KW , trubkový rám nahradil rám z lisovaných plechů , přední světlo dostalo "kapotáž" a zadní kolo bylo odpruženo teleskopickými tlumiči .

Objem nádrže vzrostla na 5.5 l paliva a rychlost na 48 km/h .

Nevýhodou byla také vyšší hmotnost ( 48kg ) .


Tento typ se prodával roku 1965 za 1700 Kčs .

 

  Barevná a designová provedení mopedů Stadion S22

 

rám, vidlice, kryt světlometu, kryt řetězu, nosič zavazadel, stojan, kryt řidítek blatníky, nádrž
červená-karmínová bílá-slonová kost
modrá-světlá bílá-slonová kost
zelená-mentolová bílá-slonová kost
oranžová černá
oranžová bílá-slonová kost


 

 

 

 

Stadion typ S23

 

 

Posledním výrobkem Rakovnické firmy byl typ S23 . Tento typ vzhledem už více připomínal klasický motocykl a byl určen převážně na export .

Od typu S22 se lišil horizontální nádrží a dvojsedlem použitým z Jawety Sport .

Vyvážel se hlavně do zemí západní Evropy ( Dánsko , Holandsko - redukovaný výkon na 0.6 KW , USA - zvýšený výkon na 1.6 KW ).

Z tohoto důvodu se s typem S23 v ČR moc nesetkáme , i když dá se říct že je vůbec zázrak se dnes setkat s jakýmkoliv Stadionem v běžném provozu .

 

  Barevná a designová provedení mopedů Stadion S23

 

rám, vidlice, kryt světlometu, kryt řetězu, nosič zavazadel, stojan, kryt řídítek blatníky, nádrž, zadní teleskopy
červená-karmínová bílá-slonová kost
červená černá
modrá-světlá bílá-slonová kost (i nosič zavazadel, kryt řídítek)


 

 

 

 

 


 

Dobová reklama na Stadion S11

 

 

 

Pěkný video o jednom závodu :)


 

 

 

 

Zdroj :

Text - LegioIX

Foto + tabulky -Internet


 

Celkově se vyrobilo 356000 mopedů , z toho typu S22 bylo 240000 kusů .